Monday, June 28, 2010

Sambal Belacan


Saya percaya semua orang suka sambal belacan dan masing-masing ada cara dan resipi tersendiri dalam menyediakan sambal belacan. Saya lebih suka kalau sambal belacan saya betul-betul pedas menyengat..tapi awas daya tahan perut anda juga harus kebal. Rahsia saya kalau tak nak sakit perut, goreng atau kukus cili api tu dulu. Dan saya juga suka kalau sambal belacan saya tidak terlalu halus dan yang penting 100% guna cili api. Power beb.
  • Kalau kita tengah masak nasi, letak jer cili api dan belacan diatas nasi yang hampir kering airnya. Tutup periuk nasi. Lepas nasi masak, angkat cili dan belacan. Tumbuklah seperti biasa. Perah asam limau
  • @ kalau kita tak masak nasi time nak buat sambal belacan, goreng jer cili api tu lepas2 kita goreng ikan ker. Awas pastikan kuali ditutup takut cili api meletup keluar semua dari kuali. Tumbuk cam biasa.


No comments: